Bruk av samtalekort for språklig samhandling

Det er ikke noe hemmelighet at et språk tilegnes best i samhandling med andre. Jo mer man bruker språket aktivt verbalt, jo bedre blir man i muntlige ferdigheter. Det er ikke alltid mulig å skape sånne muligheter for språkinnlærere utenfor klasserommet. Men det er utrolig mange måter å skape disse i klasserommet. En av dem er bruk av samtalekort. Særlig når elever er fremdeles på et relativt lavt nivå i språkutviklingen er det en fin måte å øve språket med medelev eller lærer.

For å skape språklig samhandling har jeg laget samtalekort med ulike spørsmål som er basert på et tema vi har gått gjennom. Man kan også lage sånne kort etter at en har gått gjennom flere temaer i undervisningen.

Hvordan har jeg laget samtalekort?

Jeg har laget spørsmål og skrevet dem i Word. Etterpå skrev jeg dem ut og laminerte. Deltakere må få utdelt ulike kort, det skaper mer interesse og spenning i samtalen. Her nede ser du et eksempel:

Samtalekort A

  1. Synes du at norsk er vanskelig? Hvorfor? Hvorfor ikke?
  2. Hvor ofte snakker du norsk utenfor klasserommet?
  3. Hvordan lærer du nye ord?
  4. Leser du mye? Hva bruker du å lese?
  5. Hvordan bruker du internett for å lære norsk?

Samtalekort B

  1. Bruker du å spise frokost?
  2. Når spiser du frokost?
  3. Hva spiser du vanligvis til frokost?
  4. Foretrekker du å spise frokost i senga?
  5. Bruker du å lese aviser når du spiser frokost?

Samtalekort C

  1. Hvordan lager man presens i norsk?
  2. Når brukes presens i norsk?
  3. Hvilke ord i en setning viser til presens?
  4. Har du presens i ditt morsmål? Er den forskjellig fra norsk?
  5. Kan du lage en setning i presens?

Hvordan har jeg brukt samtalekort i undervisningen?

I begynnelsen av time som «warm-up» aktivitet deler jeg ut samtalekort til deltakere. Hvis jeg bruker aktiviteten for første gang i gruppen, bruker jeg å demonstrere framgangsmåten først. Da plukker jeg en elev som får et samtalekort; jeg har også ett. Så stiller jeg første spøsrmål fra kortet mitt. Partneren min svarer på spørsmålet. Nå er det hans tur  til å stille meg det første spørsmålet fra kortet sitt; jeg svarer. Sånn fortsetter vi til vi har stilt alle spørsmål fra kortene våre. Når vi er ferdig, bytter vi både kortet og samtalepartneren og har en ny samtale.

Noen ganger bruker jeg hele timen for samtale trening. Deltakere trenger ikke å sitte på stolene sine, men kan stå og flytte fra et sted til et annet i klassen. Da ligner det mer på «cocktail party». Man kan godt ordne litt saft eller brus i pappglass til elever.

Legg igjen en kommentar