Hopp i havet eller Fruktsalat. Gjør undervisningen enda mer variert.

Howard Gardner er en opphavsmann av teorien om multiple intelligenser som går ut på at ulike mennesker har forskjellige ferdigheter, evner og kompetanser. Ifølge denne teorien mennesker bruker enkelte eller kombinasjon av ulike kompetanser for å lære om verden. Det vil si at de bruker ulike læringsstiler og dermed her kommer jeg med forslag til ulike arbeidsmåter ( blant annet lek med språket og estetisk språkbruk) som aktiviserer ulike kompetanser og sanser.

Den første aktiviteten som jeg vil gjerne dele med deg er et kortspill «Hopp i havet». Mine elevene, til og med voksne, likte det godt. Spillet er et godt verktøy når du vil at dine elever skal øve alfabet, nytt ordforråd eller en ny grammatisk struktur. I tillegg, skaper det mestringsfølelse og glede av å jobbe i felleskap.

Her er spilleregler:

«Hopp i havet» er et veldig enkelt kortspill. Fra to til fem deltakere kan spille.

«Hopp i havet» spilles med et tema kortstokk. Fire eller fem kort deles ut til spillerne. De gjenværende kort i stokken legges mellom spillerne i en bunke.

Spilleregler

En elev tar tur og spør den annen deltaker etter kort av en bestemt verdi. For eksempel «Har du noen «U» «Har du noen eppler»?». En kan bare be om kort man har i hånden. Den annen deltaker skal da gi deg alle kort av denne verdi hvis han eller hun har noen. Eleven kan deretter spørre etter kort av en annen verdi. Hvis mottakeren har ingen kort av verdien eleven spør etter, sier han eller hun «hopp i havet», og eleven trekker et kort fra kortstokken. Hvis kortet som trekkes i kortstokken er av den rette verdi kan turen fortsettes og det kan spørres igjen. I motsatt fall avsluttes turen.

Når en har alle fire kort av en verdi har man et stikk, og de fire kort legges på bordet. Spilleren med flest stikk vinner spillet.

Når en deltaker blir kvitt med alle kort i hånden, eller kortstokken er tom, slutter spillet.

Lykke til med spillet!


En annen lek som bringer mye moro og energi i mitt klasserom er «Fruktsalat». Siste gang vi lekte den, ble elevene så ivrige at de ville hoppe over lunsjpause. Når elevene har jobbet hardt hele timen, denne aktiviteten hjelper å avlastes mentalt.

Legg igjen en kommentar